”Asunnon myyminen on mielikuvakauppaa” toteaa välittäjä Cosmopolitan-lehden joulukuun numerossa. Ihmiset ostavat asuntoja tunteilla, ja tunteisiin myyjät perustellusti vetoavat.
Juuri ennen näyttöä ei käydä suihkussa, ettei asuntoon tulisi outo kostea ilma, sen sijaan paistetaan pellillinen korvapuusteja. Hifistelijät jättävät jopa virvoitusjuomia ja pullia ostajakandidaateille nautittavaksi. Tuoreita kukkia maljakossa on Cosmo-välittäjän minimivaatimus.
Stailaus on myyjän etu
Tarkoituksella myyjät vetoavat ostajakandidaattien tunteisiin. Myyjät nimittäin hyötyvät siitä, he hyötyvät siitä eniten. Siksi he myös stailaavat asuntoja myyntikuntoon. Se ei yleensä tarkoita, että kiinteistöön tehtäisiin perusparannuksia, vaan useimmiten sitä että saataisiin asunto näyttämään ja tuntumaan haluttavammalta.
Myös rationaalisestikin ajatteleva ihminen ihastuu helpommin stailattuun asuntoon. Tunteet edellä keksimme järjellisesti hyväksyttäviä syitä miksi sittenkin voimme ylittää budjetimme, pärjäämme viidennessä kerroksessa ilman hissiä, tai hyväksymme taloyhtiön suuren korjausvelan. Koska rakkaus asuntoon saattaa tehdä meidät sokeaksi.
Ostajalle jäitä hattuun
Jos myyjät kerran myyvät mielikuvia tarkoittaako se, että ostajat myös maksavat mielikuvista? Vai saako ostaja vastinetta rahalleen? Ja ostaako hän ylipäänsä tarpeitansa vastaavan kodin? Tunteet saattavat viedä, mutta järjen ääntä ei saisi unohtaa, ei silloin kun tehdään asuntokauppaa.
Anna